Zarząd

Maria Czempka-Wewióra wiceprezes, PR

Maria Czempka-Wewióra wiceprezes, PR

Maria Czempka-Wewióra – dr nauk humanistycznych, tytuł doktorski uzyskała na podstawie dysertacji Kategoria pamięci w języku i we współczesnej literaturze autobiograficznej napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Małgorzaty Kity na Uniwersytecie Śląskim. Obecnie pracownik Szkoły Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego. W ramach współpracy ze SJIKP prowadziła zajęcia w ramach semestralnych kursów języka polskiego, intensywne szkoły języka polskiego w Mołdawii, kursy w ramach programu Erasmus, zajęcia dokształcające dla nauczycieli w Bułgarii oraz warsztaty polonistyczne w ramach letniej szkoły języka, literatury i kultury polskiej Cieszynie. Pracowała również jako lektor języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Preszowskim w Preszowie na Słowacji oraz na Uniwersytecie w Genui we Włoszech.

W 2006 roku ukończyła Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne Nauczania Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego prowadzone na Uniwersytecie Śląskim, a obecnie jest uczestnikiem Podyplomowych Studiów Kwalifikacyjnych Logopedii i Medialnej Emisji Głosu (Uniwersytet Śląski).

Jej zainteresowania skupiają się przede wszystkim wokół zagadnień kręgu badań kognitywno-kulturowych, zajmuje się funkcjonowaniem ludzkiej pamięci, jej realizacji w tekście i w języku, a także zagadnieniami glottodydaktycznymi i nabywaniem mowy u dzieci.

Opublikowała kilkanaście artykułów naukowych, w tym kilka poświęconych zagadnieniu pamięci (Pamięć autobiograficzna jako podstawa kształtowania tożsamości na przykładach ze współczesnej literatury autobiograficznej, w: „Świat i Słowo. Filologia, nauki społeczne, filozofia, teologia. Wspólnotowy język”, nr 2(17) 2011, Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała, s. 55-66; Pisanie z pamięci” – strategie narracyjne we współczesnej literaturze autobiograficznej, w: „Folia Littereria Polonica”, red. B. Bogołębska, M. Woźniak-Łabieniec, 2011, t.14, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź, s. 192-204) oraz pracę służące nauce języka polskiego jako obcego (Czytaj po polsku. T. 6: Natasza Goerke: „Paralele” Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego. Edycja dla zaawansowanych (poziom C1), oprac. Maria Czempka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007). Opracowała zapis transkrypcyjny wybranej części słownictwa polskiego z zastosowaniem Międzynarodowego Alfabetu Fonetycznego, który został wykorzystany w trzech słownikach: Słowniku kieszonkowym polsko-angielskim i angielsko-polskim, Wydawnictwo Larousse, Paryż 2007, Słowniku kieszonkowym francusko-polskim i polsko-francuskim, Wydawnictwo Larousse, Paryż 2007, Minisłowniku francusko-polskim i polsko-francuskim, Wydawnictwo Larousse, Paryż 2007. Jeszcze jako studentka w roku akademickim 2004/2005 otrzymała stypendium Ministra Edukacji Narodowej i Sportu za osiągnięcia w nauce.

Jest sekretarzem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych z siedzibą w Sosnowcu oraz członkiem Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego. Interesuje się fotografią i muzyką.

Jarosław Wewióra tenor

artystic and general director, tenor lirico-spinto

Ukończył studia z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Piotra Kusiewicza. Zadebiutował w 1998 roku na Festiwalu „Wratislavia Cantans”. W 1999 i 2000 był uczestnikiem Europejskiej Akademii Barokowej na Festiwalu „Ambronay” we Francji. Aktualnie pozostaje pod opieką wokalną Gioacchino Gitto (Rzym) oraz jest studentem Opera Studio w Levico Terme (Włochy).

W 2002 i 2003 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury, a w 2003 odebrał nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W roku 2004 odbył studia we Włoszech w Istituto d’Achille Peri w Reggio Emilia w klasie Mauro Trombetty. W roku 2005 otrzymał stypendium rządu włoskiego w Sienie.

 Jest laureatem konkursów wokalnych m.in.: II miejsca w Concorso Vocale Internationale di Musica Sacra w Rzymie, I miejsca w Konkursie arii i pieśni K. Kurpińskiego we Włoszakowicach w 2002 oraz III miejsca w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Tenorów w Warszawie w 2005 roku. W 2001 otrzymał nagrodę specjalną w Konkursie Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie. Od 1998 roku licznie koncertuje w kraju i za granicą, bierze udział w festiwalach krajowych i międzynarodowych, Odbył kilkanaście tournée po Francji, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Portugalii i Niemczech. Wystąpił w tak znakomitych operach, filharmoniach i salach koncertowych, jak: Opera Comique w Paryżu, Victoria Hall w Genewie, Gewandhaus w Lipsku, Konzerthaus w Dortmundzie i Wiedniu, Filharmonia w Essen i Monachium, MeistersingerHalle w Norymbergii czy MusikHalle w Hamburgu. Uczestniczył w kursach mistrzowskich R. Karczykowskiego, H. Łazarskiej, U. Mitręgi, Ch. Elssnera, Ch. Hampe, Ch. Pregardiena, A. Burskiego, V. Kuzmienki, A. Burski, G. Gitto, P. Ballo. Śpiewał pod batutą takich dyrygentów, jak: T. Koopman, G. Garrido, H. Böck, S. Shouten, W. Szymański, S. Stuligrosz, Z. Rychert, M. J. Błaszczyk, L. Beikirchier, S. Krawczyński, P. Wijatkowski, W. Rodek, P. Neumann, M. Kaniowska, D. Binetti.

Podczas studiów współpracował z Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Wielkim w Warszawie i Teatrem Muzycznym w Lublinie oraz filharmoniami i orkiestrami. W 2004 roku wziął udział w tournée z Operą Marka Tracza („Verdigala” oraz „Czarodziejski flet”). W 2005 wykonał partię Gelindo w operze „Impresario w opałach” D. Cimarosy w Teatrze Wielkim w Łodzi. W 2006 roku wziął udział w premierze opery „Dalibor” B. Smetany w Slezské Divadlo w Opavie w Czechach, wykonując tytułową rolę. W marcu 2008 zaśpiewał premierę opery Gianni Schicchi w Slezskim Divadlo w Opavie w roli Rinuccio. W latach 2012-2016 współpracował z Gliwickim Teatrem Muzycznym wykonując rolę Caramello w „Nocy w Wenecji” J. Straussa.

W swoim repertuarze posiada dzieła oratoryjno-kantatowe, operowe, operetkowe oraz cykle pieśni. Prowadzi działalność pedagogiczną i popularyzatorską w dziedzinie muzyki. W latach 2005-2015 roku wykładał w WSZMiJO w Katowicach. Prowadzi Teatr Muzyczny Arte Creatura. W swoim dorobku posiada kilka płyt kompaktowych: „Cielo e mar”, „Moja pieśń wieczorna” z cyklem pieśni op.2 Karola Szymanowskiego, „Jaka piękna jest operetka”, „Nieszpory piekarskie” Andrzeja Marko, „Dłoń wiatru” oraz „Vivere pieśni włoskie i neapolitańskie”.

W ostatnich latach zorganizował znaczną liczbę projektów muzycznych, będąc producentem i wykonawcą koncertów oraz spektakli operowych i operetkowych takich jak: „Rita” i „Don Pasquale” G. Donizettiego, „Okazja czyni złodzieja” G. Rossiniego, „Dyrektor Teatru” W. A. Mozarta, operetki „Dwaj ślepcy” i „Nr 66” J. Offenbacha. Zrealizował również spektakl dla dzieci „Zabłąkane piosenki” stworzony na podstawie pieśni W. Lutosławskiego. W ramach Teatru Muzycznego Arte Creatura wyprodukował następujące dzieła: „Krainę uśmiechu” F. Lehara, w której występuje w roli Księcia Sou Chonga, „Weksel małżeński” G. Rossiniego, „Zemstę nietoperza” J. Straussa wykonując rolę Eisensteina, polską premierę operetki Gilberta&Sullivana – „Piraci z Penzance” w roli Fredericka, „Orfeusz w piekle” J. Offenbacha wykonując rolę Orfeusza, „Napój miłosny” G. Donizettiego w roli Nemorina, „Księżniczkę czardasza” E. Kalmana w roli Edwina oraz „Wiedeńską krew” J. Straussa w roli Hrabiego Zedlau, „Hrabinę Maricę” E. Kalmana wykonując rolę Hrabiego Tassilo.