Maria Czempka-Wewióra PR
Maria Czempka-Wewióra – dr nauk humanistycznych, tytuł doktorski uzyskała na podstawie dysertacji Kategoria pamięci w języku i we współczesnej literaturze autobiograficznej napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Małgorzaty Kity na Uniwersytecie Śląskim. Obecnie pracownik Szkoły Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego. W ramach współpracy ze SJIKP prowadziła zajęcia w ramach semestralnych kursów języka polskiego, intensywne szkoły języka polskiego w Mołdawii, kursy w ramach programu Erasmus, zajęcia dokształcające dla nauczycieli w Bułgarii oraz warsztaty polonistyczne w ramach letniej szkoły języka, literatury i kultury polskiej Cieszynie. Pracowała również jako lektor języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Preszowskim w Preszowie na Słowacji oraz na Uniwersytecie w Genui we Włoszech.
W 2006 roku ukończyła Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne Nauczania Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego prowadzone na Uniwersytecie Śląskim, a obecnie jest uczestnikiem Podyplomowych Studiów Kwalifikacyjnych Logopedii i Medialnej Emisji Głosu (Uniwersytet Śląski).
Jej zainteresowania skupiają się przede wszystkim wokół zagadnień kręgu badań kognitywno-kulturowych, zajmuje się funkcjonowaniem ludzkiej pamięci, jej realizacji w tekście i w języku, a także zagadnieniami glottodydaktycznymi i nabywaniem mowy u dzieci.
Opublikowała kilkanaście artykułów naukowych, w tym kilka poświęconych zagadnieniu pamięci (Pamięć autobiograficzna jako podstawa kształtowania tożsamości na przykładach ze współczesnej literatury autobiograficznej, w: „Świat i Słowo. Filologia, nauki społeczne, filozofia, teologia. Wspólnotowy język”, nr 2(17) 2011, Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała, s. 55-66; Pisanie z pamięci” – strategie narracyjne we współczesnej literaturze autobiograficznej, w: „Folia Littereria Polonica”, red. B. Bogołębska, M. Woźniak-Łabieniec, 2011, t.14, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź, s. 192-204) oraz pracę służące nauce języka polskiego jako obcego (Czytaj po polsku. T. 6: Natasza Goerke: „Paralele” Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego. Edycja dla zaawansowanych (poziom C1), oprac. Maria Czempka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007). Opracowała zapis transkrypcyjny wybranej części słownictwa polskiego z zastosowaniem Międzynarodowego Alfabetu Fonetycznego, który został wykorzystany w trzech słownikach: Słowniku kieszonkowym polsko-angielskim i angielsko-polskim, Wydawnictwo Larousse, Paryż 2007, Słowniku kieszonkowym francusko-polskim i polsko-francuskim, Wydawnictwo Larousse, Paryż 2007, Minisłowniku francusko-polskim i polsko-francuskim, Wydawnictwo Larousse, Paryż 2007. Jeszcze jako studentka w roku akademickim 2004/2005 otrzymała stypendium Ministra Edukacji Narodowej i Sportu za osiągnięcia w nauce.
Jest sekretarzem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych z siedzibą w Sosnowcu oraz członkiem Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego. Interesuje się fotografią i muzyką.
Jarosław Wewióra tenor
Jarosław Wewióra, tenor lirico-spinto, ukończył studia z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Piotra Kusiewicza. Zadebiutował w 1998 roku na Festiwalu „Wratislavia Cantans”. W 1999 i 2000 był uczestnikiem Europejskiej Akademii Barokowej na Festiwalu „Ambronay” we Francji. Ukończył Opera Studio w Levico Terme (Włochy) w roku 2019.
W 2002 i 2003 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury, a w 2003 odebrał nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W roku 2004 odbył studia we Włoszech w Istituto d’Achille Peri w Reggio Emilia w klasie Mauro Trombetty. W roku 2005 otrzymał stypendium rządu włoskiego w Sienie.
Jest laureatem konkursów wokalnych m.in.: II miejsca w Concorso Vocale Internationale di Musica Sacra w Rzymie, I miejsca w Konkursie arii i pieśni K.Kurpińskiego we Włoszakowicach w 2002 oraz III miejsca w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Tenorów w Warszawie w 2005 roku. W 2001 otrzymał nagrodę specjalną w Konkursie Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie. Od 1998 roku licznie koncertuje w kraju i za granicą, bierze udział w festiwalach krajowych i międzynarodowych, Odbył kilkanaście tournée po Francji, Belgii,Holandii, Szwajcarii, Portugalii i Niemczech. Wystąpił w tak znakomitych operach,filharmoniach i salach koncertowych, jak: Opera Comique w Paryżu, Victoria Hall w Genewie, Gewandhaus w Lipsku, Konzerthaus w Dortmundzie i Wiedniu,Filharmonia w Essen i Monachium, MeistersingerHalle w Norymbergii czy MusikHalle w Hamburgu. Uczestniczył w kursach mistrzowskich R.Karczykowskiego, H. Łazarskiej, U. Mitręgi, Ch. Elssnera, Ch. Hampe, Ch.Pregardiena, A. Burskiego, V. Kuzmienki, A. Burski, G. Gitto, P. Ballo. W. Matteuzzi,F. Silvestri. Śpiewał pod batutą takich dyrygentów, jak: T. Koopman, G. Garrido, H.Böck, S. Shouten, W. Szymański, S. Stuligrosz, Z. Rychert, M. J. Błaszczyk, L. Beikirchier, S. Krawczyński, P. Wijatkowski, W. Rodek, P. Neumann, M. Kaniowska, D. Binetti, T. Wicherek.
Podczas studiów współpracował z Operą Nova w Bydgoszczy i Teatrem Muzycznym w Lublinie oraz filharmoniami i orkiestrami. W 2004 roku wziął udział w tournée z Operą Marka Tracza („Verdigala” oraz „Czarodziejski flet”). W 2005 wykonał partię Gelindo w operze „Impresario w opałach” D. Cimarosy w Teatrze Wielkim w Łodzi. W 2006 roku wziął udział w premierze opery „Dalibor” B. Smetany w Slezské Divadlo w Opavie w Czechach, wykonując tytułową rolę. W marcu 2008 zaśpiewał premierę opery Gianni Schicchi w Slezskim Divadlo w Opavie w roli Rinuccio. W latach 2012-2016 współpracował z Gliwickim Teatrem Muzycznym wykonując rolę Caramello w „Nocy w Wenecji” J. Straussa. W 2017 roku wykonał w Rzymie rolę Don Josego w operze Carmen, a w 2018 rolę Pinkertona w „Madame Butterfly w Genui. W lutym 2020 wykonał rolę Edgara w „Łucji z Lammermoor” w Teatro Rina e Govi w Genui. W swoim repertuarze posiada dzieła oratoryjno-kantatowe, operowe, operetkowe oraz cykle pieśni. Prowadzi działalność pedagogiczną i popularyzatorską w dziedzinie muzyki. W latach 2005-2015 roku wykładał w WSZMiJO w Katowicach. Prowadzi Teatr Muzyczny Arte Creatura. W swoim dorobku posiada kilka płyt kompaktowych: „Cielo e mar”, „Moja pieśń wieczorna” z cyklem pieśni op.2 Karola Szymanowskiego, „Jaka piękna jest operetka”, „Nieszpory piekarskie” Andrzeja Marko, „Dłoń wiatru” oraz „Vivere pieśni włoskie i neapolitańskie”.
W ostatnich latach zorganizował znaczną liczbę projektów muzycznych, będąc producentem i wykonawcą koncertów oraz spektakli operowych i operetkowych takich jak: „Rita” i „Don Pasquale” G. Donizettiego, „Okazja czyni złodzieja” G. Rossiniego, „Dyrektor Teatru” W. A. Mozarta, operetki „Dwaj ślepcy” i „Nr 66” J. Offenbacha. Zrealizował również spektakl dla dzieci „Zabłąkane piosenki” stworzony na podstawie pieśni W. Lutosławskiego. W ramach Teatru
Muzycznego Arte Creatura wyprodukował następujące dzieła: „Krainę uśmiechu” F. Lehara, w której występuje w roli Księcia Sou Chonga, „Weksel małżeński” G. Rossiniego, „Zemstę nietoperza” J. Straussa wykonując rolę Eisensteina, polską premierę operetki Gilberta&Sullivana – „Piraci z Penzance” w roli Fredericka, „Orfeusz w piekle” J. Offenbacha wykonując rolę Orfeusza, „Napój miłosny” G. Donizettiego w roli Nemorina, „Księżniczkę czardasza” E. Kalmana w roli
Edwina oraz „Wiedeńską krew” J. Straussa w roli Hrabiego Zedlau, „Hrabinę Maricę” E. Kalmana wykonując rolę Hrabiego Tassilo, „Wesołą wdówkę” F. Lehara w roli Camille de Rosillon, „Carmen” G. Bizeta” w roli Don Josego, „Noc w Wenecji” J. Straussa w roli Caramello w lutym 2020, jak również spektakl komediowy „Koncert” Aleksandra Fredry.